دانشمندان، امنای امّت من هستند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 29

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که مدام به اصل بودن اسکناس‌های درون جیبتان شک می‌کنید، حتما این نوشته را بخوانید . شاید رایج‌ترین روشی که اغلب مردم کوچه و بازار برای تشخیص اصل بودن اسکناس‌ها از آن استفاده می‌کنند، بالا نگه داشتن پول‌های کاغذی و تلاش برای دیدن به اصطلاح «نخ اسکناس» است، اما قابل توجه این دسته از افراد باید گفت که پول‌های تقلبی هم این نخ‌ها را دارند. پس وقتی که نمی‌شود با این شیوه، سره را از ناسره تشخیص داد، حتما راه‌های دیگری وجود دارد. یکی از این راه‌ها تاباندن اشعه ماوراء‌بنفش به اسکناس است. با این کار، نخ‌های نامرئی امنیتی که به صورت رشته‌های تکه‌تکه در سراسر اسکناس پراکنده شده‌اند، نمایان می‌شود.

اما اگر به اشعه ماوراء بنفش دسترسی ندارید، در بازار ماژیک‌های مخصوص تشخیص اسکناس‌های اصل موجود است.خاصیت این ماژیک‌ها این است که تنها روی اسکناس‌های تقلبی رنگ پس می‌دهند. پس اگر ماژیکی که در اختیار دارید روی اسکناس‌هایتان نقش ایجاد نکرد، یعنی پول‌هایتان اصل است.

اما یک روش ساده و کم‌خرج‌تر نیز وجود دارد. در این روش یک عدد اسکناس و تکه‌ای پارچه سفید موردنیاز است. با کشیدن پارچه روی سطح اسکناس، اگر قلابی نباشد، پارچه به رنگ اسکناس در می‌آید. به این ترتیب اگر مثلا این کار را بر روی اسکناس دوهزار تومانی انجام دهید پارچه رنگ آبی به خود می‌گیرد. (پارچه باید بر روی عکس حضرت امام (ره) کشیده شود چون این بخش از اسکناس رنگ پس می‌دهد). نکته دیگر اینکه با وجود رنگی شدن پارچه، اسکناس کمرنگ نخواهد شد  

*ایران چک‌های یک میلیون ، دو میلیون و پنج میلیون ریالی در قطع 8×16 سانتیمتر به ترتیب با تصاویر مسجد جامع خرمشهر، آرامگاه فردوسی و نمای بخشی از ارگ بم طراحی گردیده‌اند.

*اختلاف شدید رنگ در قسمت‌های مختلف طرح فقط به منظور جلوگیری از سهولت اخذ کپی درنظر گرفته شده است . لیکن در صورت مشاهده دقیق با ابزار بزرگنمایی، خطوط با ظرافت کامل در کلیه نقاط مشاهده می شود و در هیچ بخشی از طرح ترام وجود ندارد.

*حساسیت کاغذ ایران چک‌ها به حلال‌های آلی، اسیدها ، بازها ، شوینده‌ها و مواد سفید کننده.

*کاغذ ایران چک یک میلیون ریالی سفید ، دو میلیون ریالی صورتی و پنج میلیون ریال سفید رنگ می‌باشد.

نکات امنیتی کاغذ :

1 – نخ امنیتی متالایز که آرم بانک مرکزی بر روی آن به صورت سفید و بی‌رنگ مشخص می‌باشد و در آتی به نخ هلوگرام با نوشته مبالغ به صورت سفید و بی‌رنگ تغییر خواهد کرد.

2 – الیاف فلورسنتی نامرئی در چهار رنگ سبز، زرد ،‌ آبی و قرمز در خمیره کاغذ استفاده شده که زیر اشعه ماوراء بنفش قابل رویت می‌باشد.

3 – آرم بانک مرکزی به صورت واتر مارک در خمیره کاغذ وجود دارد که در دایره مرکز آن آرم دیگری به صورت سفید و بی رنگ مشخص است و در آتی به پرتره فردوسی تغییر خواهد کرد.

نکات امنیتی طرح:

4 – کلیه نقوش بکار گرفته شده در این طرح به صورت خطی می‌باشد.

5 – نقوش هندسی (گیلوش).

6 – طرح برجسته خطی در فرم‌های مختلف (مدالین).

7 – طرح گلیم به صورت خطی در 3 رنگ.

8 – نوشته ایران چک به صورت ریز چاپ که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده است.

نکات امنیتی چاپ:

9 – کلیه خطوط و نقوش چاپ شده در طرح‌ها به صورت سالد و دارای رنگ واحد می‌باشد.

10 – ترکیب رنگی به صورت رنگین کمان و ادغام رنگ‌ها در یکدیگر (رینبو)

11 – چاپ پشت و رو کاملا بر هم منطبق بوده و از ناحیه گل 12 پر به سهولت قابل کنترل می‌باشد (سیترو).

12 – طرح مربوط به سیترو (گل 12 پر  که در رو و پشت چک‌ها زیر محل امضاء مدیر عامل می‌باشد) به رنگ نارنجی فسفری بوده که در مقابل اشعه ماوراء بنفش به شدت نورانی شده و چنانچه کپی رنگی از آن گرفته شود به رنگ قهو‌ای مات خواهد شد .

13 – رنگ صورتی داخل اعداد مربوط به ارزش اسمی، که با تایپ لاتین در سمت چپ روی ایران چک‌ها قرار گرفته است با لمس انگشتان دست ناپدید شده و بعد از مدت زمان کوتاهی مجددا ظاهر خواهد شد .

14 – طرح خطی چاپ شده روی واتر مارک و بر درهای سمت راست بالا و پایین در مقابل اشعه ماوراء بنفش تغییر رنگ خواهند داشت.

15 – سمت راست بردر زیر شماره سریال فارسی روی ایران چک‌ها دارای خاصیت اینفرارد بوده که در مقابل تابش امواج مادون قرمز با طول موج 965 نانو متر به رنگ سبز فسفری نقطه‌ای تغییر رنگ خواهد نمود.

16 – حروف ریز چاپ مبلغ اسمی هر یک از چک‌ها در زیر ساختمان‌ها در دو طیف مختلف چاپ گردیده که در طیف سمت چپ زیر ساختمان در مقابل تابش اشعه ماوراء بنفش به رنگ آبی فسفیری نمایان می‌گردد و این درحالی است که مابقی نوشته‌ها بدون تغییر رنگ خواهند بود.

17 – چاپ حروف عبارت ایران چک به صورت ریز چاپ در نقاط مختلف بناها به صورت مثبت و منفی که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده است .

18 – نوشته اعداد فارسی مربوط به ارزش اسمی چک‌ها به صورت خطی است و هیچ یک از نقوش موجی داخل آنها با یکدیگر مطابقت نداشته بلکه با موج متفاوتی نسبت به یکدیگر طراحی و تکمیل شده‌اند.

19 – اعداد مبلغ اسمی پشت ایران چک ها که به صورت عمودی چاپ شده با استفاده از خطوط آنتی‌اسکن طراحی شده و به گونه‌ای است که طرح داخل آنها با یکدیگر متفاوت است همچنین صفرها بدون پس زمینه و عددهای 1 و 2 و 5 دارای زمینه چاپی می‌باشند.

20 – طرح گل هشت پر در پشت چک‌ها در مقابل اشعه ماوراء بنفش به شرح ذیل تغییر رنگ خواهد داد.

رنگ زرد قناری گل در ایران چک یک میلیون ریالی به رنگ آبی تغییر می‌کند.

رنگ آبی گل در ایران چک دو میلیون ریالی به رنگ فیروزه‌ای تغییر می‌کند.

رنگ نارنجی روشن گل در ایران چک پنج میلیون ریالی به رنگ طلایی تغییر می‌کند.

21 – شماره سریال فارسی با روش دیجیت و با مرکب قرمز روشن چاپ شده است . این مرکب در مقابل تابش چند ثانیه‌ای اشعه ماوراء بنفش به رنگ بنفش تیره تغییر و تا چند دقیقه به همان رنگ باقی و سپس به رنگ اولیه باز خواهد گشت.

22 – شماره سریال لاتین چک‌ها با قابلیت کنترل ماشینی (MICR) می‌باشد


 نوشته شده توسط کارمند بانک صادرات در پنج شنبه 87/7/11 و ساعت 2:12 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 22563
جستجو در صفحه

خبر نامه